"Hjerneteppe" eller "jernteppe"?

Paro smiler mot kamera

Får du "hjerneteppe" i "kjølevannet" av noe? 

Når publikum hører ord, begreper eller uttalelser som ikke gir mening eller oppleves feil, kan ekkoet av det som ikke helt stemte, bli øredøvende og skape støy på linja.


Støy på linja er uheldig.

Som formidler vil vi jo at publikum skal henge med og få med seg budskapet, ikke falle ut i egne tanker.


Et par støygjengangere er nettopp "hjerneteppe" og "kjølevannet". Det heter egentlig jernteppe og kjølvannet, men begrepene brukes om hverandre.

For meg som kjenner betydningene av alle fire, skaper feil bruk av disse støy på linja mi. Da flytter fokuset seg bort fra budskapet og over til egne tanker og betraktninger.

______________________

Skapte dette støy på linja hos deg fordi du sitter og tenker på hva som skiller dem?

Her er en enkel forklaring:

🔥 Jernteppe viser til brannveggen mellom sal og scene i teatre. Når skuespillere glemmer replikker er det vanlig å omtale dette som at de får jernteppe. Vi kjenner det også brukt i forbindelse med den kalde krigen. Referansene har nok blitt visket ut med tiden og er dermed ikke like opplagt lengre.

🧠 Hjerneteppe er en tolkning eller misforståelse av jernteppe. Språkrådet anbefaler å bruke jernteppe.

⛴ Kjølvann er, enkelt sagt, stripa som oppstår i vannet etter kjølen på en båt. Det kan brukes for å beskrive noe som kommer som følge av eller har skjedd i etterkant av noe.

🚘 Kjølevann er det vannet som avkjøler, feks i en bilmotor. 

_______________________


Vil du sørge for at det er minst mulig støy på linja når du formidler?


❗ Dette kan hjelpe deg med å skape god forbindelse: 


💡 Forkast og forenkle! Ha alltid i bakhodet at det er din jobb å få publikum til å føle seg smart. Prioriter lettfattelig språk, ikke det som får deg til å se proff ut.

Har du noen forkortelser som bør forklares eller finnes det metaforer som gjør innholdet lettere å oppfatte? Jeg lover deg, når publikum henger med, opplever de deg smartere i samme slengen.


🧔 Spør en god venn eller kollega om å gi deg tilbakemelding på dine formidlingsuvaner. Har du tenkelyder, uvaner, feil begrepsbruk eller noe annet du burde vite om. Be dem være brutalt ærlig. Det kan være ubehagelig både å spørre og å høre svaret, men det er vel verdt det. Når du vet om det, kan du gjøre noe med det. 


Har du andre tips til hva som skaper god forbindelse eller vil dele hva som skaper støy hos deg?

Del gjerne!


Beste hilsen fra Paro

DSC05467

0 kommentarer

Det er ingen kommentarer ennå. Bli den første til å legge igjen en kommentar!