5 tips til effektiv kommunikasjon
1. Utseende
Hva tenker folk når de ser deg? Vi har alle noe som skiller oss fra andre. Tenk gjennom hva det er folk legger spesielt merke til hos deg. Hvis det er noe som skiller seg særskilt ut, vil du kunne erfare at publikum ikke lytter til deg fordi de er opptatt med å tolke deg. Finn ut hva de tenker og imøtekom det tidlig. Da fjerner du unødvendig støy.
2. Antrekk
Dine klær signaliserer økonomisk status, interesse for klær, hvilket yrke du har og hva du skal gjøre, så tenk gjennom hva du har på deg. Jeg bruker som tommelfingerregel at jeg prøver å kle meg bittelitt penere enn mine tilhørere. Ikke for mye for da skaper jeg distanse, men jeg vil de skal føle at jeg gjør det lille ekstra for dem.
Du kan også bruke farge strategisk for å fange oppmerksomhet eller for å blende inn. Neste gang du er i et rom med mennesker i mørke dresser/klær og du ser en person i en annen farge. Hvem er det du legger merke til?
3. Stemmen
Publikum lytter til din stemme og vurderer kvaliteten på den før de i det hele tatt vurderer hva du faktisk sier. Si gjerne hvor du kommer fra, så slipper de å lure på dialekten din.
Sørg for å varme opp stemmen og styrke den slik at du gir deg selv best mulig forutsetning. Sørg for variasjon i tempo, tone og trykk. Det blir slitsomt i lengden å høre på en sportskommentator.
4. Kroppsspråket
Størstedelen av formidling skjer gjennom kroppsspråket og derfor er det veldig viktig at kropp, sinn og stemme er i samsvar. Kroppsspråket ditt speiler hvordan du har det. Tren derfor mer på indre kontakt, innstilling og intensjon enn på hvor hendene og blikket skal være. Da får du en mer naturlig og behagelig formidlingsstil, både for deg og for ditt publikum.
5. Budskapet
Start sterkt med en innledning som vekker velvilje, nysgjerrighet og troverdighet.
Du skal kunne svare på:
1. Hvem er du?
2. Hva prater du om?
3. Hvorfor skal jeg høre på deg?
Lag så argumentasjon som understøtter innledningen med følgende rekkefølge:
1. Mellomsterkt argument
2. Det minst sterke argumentet
3. Imøtekomme eventuelle motforestillinger
4. Det sterkeste argumentet
Husk at det er bedre å argumentere for noe, enn mot noe. Da er sjansen for å bli hørt og få folk med, større.
Nå er det bare å sette i gang med forberedelser til din neste presentasjon.
Beste hilsen fra Paro
PS. Var dette nyttig? Kommenter gjerne under.
PPS.Klikk her om du ønsker min hjelp til å forbedre din formidling.
0 kommentarer
Legg igjen en kommentar
Vennligst logg inn for å legge inn en kommentar